Verkeerd geboren

(skip naar het vetgedrukte deel voor een FAQ)

Ik ben transgender. Simpel gezegd ben ik zoals de titel al suggereert verkeerd geboren. Ook al zegt mijn geboorteakte (nog) dat ik vrouw ben, voel ik mij een jongen vanbinnen. Dit was al duidelijk sinds ik klein was, omdat ik meer neigde om jongensdingen te doen, met jongensspeelgoed te spelen, met jongens te spelen en ik keek op naar mannelijke rolmodellen. Niet dat ik 100% stoere jongen was, ik had ook wel 1 of 2 barbies.

(Bless mijn moeder voor mij meisjes- en jongensspeelgoed te geven trouwens)

Om specifieker te zijn, het werd duidelijk toen ik begon met praten. Ik begon met protesteren tegen jurken, aan mijn moeder te vragen wanneer ik een piemel kreeg en ik wilde zó graag Captain Hook zijn. Mijn moeder begon te vermoeden dat ik misschien een ”genkind” was, deed wat onderzoek, maar die zeiden dat je naar de lichaamsbewegingen moest kijken. Mijn mam vond dat ik gewoon als een meisje liep en zat, dus ze liet het met rust. Hier neem ik haar niet voor kwalijk, maar damn ze had het mis.

Opgroeien was/is moeilijk, ik paste niet echt bij de meisjes of de jongens. Daarom gaf ik mij de bijnaam ”middenkind” Ik wist nog niet wat er aan de hand was, wel dat er iets mis was. Ik was erg teruggetrokken en verlegen. Er op terug kijkend was ik ook erg oncomfortabel. Het voeld(e) raar om gezien te worden als meisje, dat maakte me minder. Ik speelde altijd een jongen in spelletje en toen ik met mijn vader inschreef op een soort Habbo Hotel, was ik teleurgesteld dat ik geen jongen mocht kiezen.

En puberty hit me like a damn truck. Secundaire geslachtskenmerken begonnen zich te ontwikkelen en daar was ik niet okay mee. Maar ik wist nog steeds niet wat het was! In de eerste was ik nog superverlegen en awkward dus dat hielp ook niet. Maar verschillen tussen jongens en meisjes werd duidelijker, maar make-up, rokjes waren niks voor mij.

In de eerste vond ik ook een internetgroepje met vrienden online en een keer in een skypecall ofzo vroegen ze of ik een jongen of meisje was. Ik wist niet wat ik moest zeggen maar toch zei ik jongen. Een hele tijd heb ik ontweken om een naam te verzinnen maar een keer improviseerde ik ”Maarten”. En vanaf toen merkte ik dat leven als een jongen zoveel meer fijner is.

MAAR IK WIST NOG STEEDS NIET WAT HET WAS.

Tot de zomer van 2015. Je werd doodgegooid met Caitlyn Jenner overal maar ik dacht ”lol ok…?” en ging wat onderzoek doen. Caitlyn was een ex-sporter, bla bla bla ik werd er niet veel wijzer van, maar ik werd wel geconfronteerd met de term ”transgender”.

Het was toen een vriend van mij toegaf transgender te zijn, dat er een lichtje ging branden. Ik was eigenlijk alleen bekend met mannen die vrouwen werden, niet andersom. Toen pas vond ik een hele community met met mensen die hetzelfde waren. En toen pas viel het kwartje.

Ik ben Maarten.


 

 

 

FAQ

Je bent transgender, wat betekent dat?

Dat hoewel ik ben geboren als meisje, mij een jongen voel en zo ook door het leven ga.

Met welke naam ben je geboren?

😉

Gaat er wat aangepast worden?

Vanaf mijn 16e mag ik aan de mannelijke hormonen, dan verandert mijn lichaam in die van een man. Maar eerst aanmelden bij het VU en hopen dat alles gewoon goed gaat.

Wat is het VU?

Daar kun je naartoe als je transgender bent. Zij helpen je daarmee. Zelf ga ik daar nog niet naartoe.

HEB JE AL ”DE OPERATIE” GEHAD?

Welke operatie?

DE operatie! Heb je een pik?

Is dat niet een klein beetje ongepast?

Ben je niet gewoon ziek je in hoofd?

Ja, ik ben gewoon een doorgeslagen lesbienne.

 

 

 

Geef een reactie

